Op een opgeruimde werkplek kun je beter, efficiënter en fijner werken. Of je nou veel thuis werkt of dat je op kantoor zit, je kantoor opruimen is altijd nodig. Helaas schiet het kantoor opruimen er soms een beetje bij in. Op een drukke werkdag heb je immers veel andere dingen te doen, waardoor het kantoor schoonmaken niet bovenaan je to-do lijstje staat. Wij geven je 4 kantoor opruimen tips, waarmee jij jouw werkplek eenvoudig schoon en opgeruimd houdt.
Kantoor opruimen: begin bij je bureau
De eerste tip om jouw kantoor op te ruimen start met je werkplek. Jouw bureau is de plek waar je dagelijks vele uren zit. Bij een kantoor schoonmaak is dit dan ook een goede plek om te beginnen met opruimen. In de loop der tijd verzamel je veel spullen op je bureau. Van oude visitekaartjes tot belangrijke papieren die onder de troep verstopt zijn geraakt. Haal alle spullen van je bureau en begin met het opruimen. Bepaal welke spullen de prullenbak of papierbak in kunnen en wat er juist wel bewaard moet blijven. Maak gebruik van een pennenbakje, mappen of een bureaukast om alles te organiseren. Zo blijft je bureau langer netjes en hoef je minder vaak je kantoor op te ruimen.
Opruimen op kantoor: bedenk waar je alles bewaart
Tijdens het opruimen van je kantoor ontdek je dat je heel wat spullen verzameld hebt. Een deel van die spullen, zoals belangrijke documentatie, zal toch echt bewaard moeten blijven. Dit betekent echter niet dat je dit allemaal op jouw kantoor hoeft te bewaren. Heb je veel administratie en documentatie en past het eigenlijk niet netjes op jouw kantoor? Huur dan een archief opslagruimte. Zo creëer je meer ruimte op jouw kantoor, waardoor het kantoor schoonmaken eenvoudiger wordt. Tegelijkertijd voldoe je wel aan de wettelijke eisen. Het is ook een goed idee om de documenten eerst in te scannen. Je kunt dan altijd bij de digitale back-up en kunt het fysieke document uit het archief halen als dat echt nodig is. Een handige opruim tip om jouw kantoor weer helemaal spik en span te krijgen dus!
Dagelijks opruimen van het kantoor
Sommige bedrijven hanteren een ‘clean desk policy’, waardoor je verplicht bent om elke dag een kleine kantoor opruiming te houden. Ook als jouw bedrijf dit niet hanteert, of als je thuis werkt, is het slim om jezelf dit aan te leren. Elke dag je kantoor opruimen zorgt ervoor dat spullen zich niet kunnen opstapelen. Maak er een gewoonte van om elke dag het gebruikte servies naar de keuken te brengen, jouw papieren op de daarvoor bestemde plekken te leggen en jouw to-do lijstje in je bureaula te leggen. Haal daarnaast ook regelmatig even een doekje over het bureau. Zo kost het kantoor schoonmaken je later minder tijd. Ook is het een fijn gevoel om de werkdag opgeruimd af te sluiten, zodat je morgen met een frisse werkplek kunt beginnen.
Regelmatig uitgebreid opruimen op kantoor
Als je dagelijks opruimt op kantoor, creëer je elke dag een fijne werkplek voor jezelf. Toch is het ook nodig om zo nu en dan het kantoor opruimen wat uitgebreider aan te pakken. De vloer aanvegen, stofzuigen en dweilen hoeft niet per se elke dag, maar moet wel regelmatig gebeuren. Ook je toetsenbord, muis of laptop schoonmaken hoort erbij. Net als het legen van je prullenbak. Door dit soort taken regelmatig uit te voeren, geniet je elke dag van een fijn en opgeruimd kantoor.
Maak het kantoor opruimen voor jezelf gemakkelijk
Met onze kantoor opruimen tips kun je goed aan de slag om jouw werkplek schoon en opgeruimd te houden. Wil je het jezelf eenvoudiger maken? Dan is het fijn als je niet jouw hele archief op kantoor kwijt hoeft. Wil jij daarom weten of archief opslag huren wat voor jou is? Neem dan contact met ons op. We vertellen je alles over storage boxen huren, zodat jij binnenkort geniet van een perfect opgeruimd kantoor.
Of bekijk onze self storage boxen!